Tutkimme PSILillä Leap Motion -nimistä teknologiaa. Kyseessä on laite, joka seuraa käyttäjän käsiä ja välittää tiedon tietokoneelle. Tietokone saa tiedon käsien sijainnista, asennosta, liikkeistä ja käsillä tehdyistä eleistä. Näin tietokoneohjelmia voidaan ohjata käsieleillä näppäimistön ja hiiren sijaan. Allaoleva video havainnollistaa, kuinka laite siirtää käyttäjän kädet tietokoneen virtuaalimaailmaan:
Leap Motionin laitteisto koostuu fyysisestä ohjaimesta ja tietokoneohjelmistosta. Ohjainlaite, joka tunnistaa käsien luut infrapunakameroiden avulla. Tämän tiedon se antaa eteenpäin ohjelmistolle, joka laskee luiden sijainnit ja asennot, mistä se muodostaa kädet virtuaalimaailmaan.
Leap Motionia voi käyttää esimerkiksi peleissä, sovelluksissa ja jopa käyttöliittymänä. Leap Motionin avulla voi tehdä VR- tai AR-pelejä esimerkiksi opetus- ja kuntoutustarkoituksiin tai VR-simulaatiota teollisuuden käyttöön. Leapin heikkoutena ovat suuret käsieleet ja kosketusnäyttö-tyyppiset vuorovaikutukset, joita ei aina pystytä tunnistamaan.
Leap Motion eroaa muista VR-laitteista kyvyllään tunnistaa kädet. Leap ei tarvitse erillistä käteen otettavaa ohjainlaitetta kuten muut VR-laitteet. Teemme PSILillä Leap Motion -prototyyppiä. Tarkoituksenamme on selvittää kuinka hyvin Leap käytännössä pärjää muihin VR-laitteisiin verrattuna. Prototyyppi on vielä aikaisessa vaiheessa, joten kerromme siitä lisää myöhemmin.