Osana tietotekniikkaopetusta järjestimme Robocode-tekoälykilpailun. Robocode on peli, jossa panssarivaunut taistelevat keskenään, tavoitteenaan tuhota kaikki vastustajat. Pelaajat eivät kuitenkaan ohjaa panssarivaunuja itse, vaan ohjelmoivat tekoälyn ohjaamaan panssarivaunua. Tekoäly voi esimerkiksi ennakoida vastustajan liikkeitä ja siten laskea parhaan tavan tähdätä ammukset.
Aluksi opiskelijat tutustuivat ryhmässä kilpailuun ja siinä käytettävään ohjelmaan. Tärkeintä oli ymmärtää pelin fysiikat ja tankkien toimintaperiaate. Tankkien ohjaaminen on suoraviivaista - komento voi olla muotoa “käännä tykkiä 30 astetta oikealle, ja sitten ammu”. Perehtymisen jälkeen jokainen alkoi ohjelmoimaan omaa kilpailutekoälyä. Koodikielenä käytettiin Javaa.
Ohjelmoidessaan opiskelijat yrittivät selvittää muiden tekoälyjen parhaat ominaisuudet ja siirtää ne omaansa. Haastavaksi osoittautui erityisesti tankin liikeradan hallinta ja tykin tähtäyksen tarkkuus. Haasteet otettiin positiivisesti vastaan - kilpailu oli osallistujien mielestä mielenkiintoinen ja hauska tapa tutustua tekoälyihin ja samalla oppia koodaamaan. Lisäksi kilpailu kehitti luovaa ajattelua osallistujien miettiessä keinoja muiden päihittämiseen. Kisan voittanut Joakim tiivistää: “Kisa oli superkiva ja voittaminen tuntui myös mahtavalta. Tärkeintä ei kuitenkaan ollut voitto vaan reilu peli ja uuden asian oppiminen hauskassa ympäristössä”.